background

lørdag 23. oktober 2010

Hjemmelagede drops


Det går faktisk an å lage egne drops, men massevis av forskjellige smaker og farger! Jeg trodde det var veldig avansert før jeg prøvde det, men det var det ikke. Og de ble jo så gode, absolutt bedre enn kjøpedrops. 
På en kveld sammen med Lene og Johanna, gikk det unna med sukkeret. Resultatet ble 4 forskjellige drops med forskjellig smak og farge. Først lagde vi rødrosa bringebærdrops, deretter brun-gylne fløtekarameller, så lagde vi  sorte lakrisdrops, og tilslutt grønne syrlige epledrops. For at ikke dropsene skulle klebe seg sammen, ristet vi de i litt melis. Så pakket vi de inn i søte cellofan-kremmerhus, og vips så hadde vi 10 stappfulle poser med  hjemmelagede drops. Jeg vet iallefall at dette skal jeg gjøre om igjen! 
En sats (en porsjon) drops tok ca. en halv time å lage, helt fra ingredienser til ferdige drops. Vi var tre som lagde dropsene sammen, og det var kjekt, for det gikk ganske fort på slutten når dropsene skulle klippes opp før massen stivnet. Vi fant ut at det var lurt å ha et lar tynne hansker inni engangshanskene når vi skulle strekke og klippe opp den varme dropsmassen, for hanskene isolerte for varmen, og vi kunne da jobbe mer med dropsene uten å tenke på at vi brant oss. 
Til slutt: Namnam!! :) 
PS: Alle ingrediensene til dropsene er kjøpt på Panduro, unntatt sukker selvfølgelig. Det finnes massevis av forskjellige smaker og farger der..jeg lurer på hva jeg skal ta neste gang :)

4 kommentarer:

  1. Du, Elisabet! Hvis du vil kan du jo lage butikk på dette her. Jeg melder meg frivillig som forsøkskanin om du er villig til å selge et par drops i allefall :)

    Hilsen Karoline, 2STB

    SvarSlett
  2. Jeg tar gjerne et par pakker :)
    Name your price ;)

    Herman

    SvarSlett
  3. Hehe, takk, blir nok ikke butikk ;P men dere kan jo smake hvis dere tørr!! ^^

    SvarSlett
  4. har du blitt bitt av basillen? hehe, det er jo så gøy å lage, du får ta med noe på jobben, om du har noe igjen=) wooohooo

    SvarSlett